Στον «πάγο» λόγω εκλογών μπαίνει η νέα γενιά δημοσίων έργων. Η δημοπράτηση της γραμμής 4 του μετρό, το οδικό τμήμα Πάτρας - Πύργου και τα υπολειπόμενα σιδηροδρομικά έργα (που έχουν εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση) δύσκολα θα προκηρυχθούν μέσα στον επόμενο μήνα, καθώς κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν «προεκλογικού χαρακτήρα». Μαζί τους συμπαρασύρονται οι νέες συμβάσεις παραχώρησης και η αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα, που η τύχη τους θα εξαρτηθεί κατ’ αρχήν από τη διάδοχη πολιτική κατάσταση.
Η προκήρυξη πρόωρων εκλογών και το αποτέλεσμα αυτών δεν αναμένεται να επηρεάσει τα εν εξελίξει έργα στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους: την εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών, την Ιονία Οδό, το υπολειπόμενο τμήμα του Ε65 και την παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα. Εξάλλου –μέχρι στιγμής– τα έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2015 (με την εξαίρεση των σηράγγων της Κλόκοβας που θα παραδοθούν το καλοκαίρι του 2016 και του κόμβου Ρίου στην Κορίνθου - Πατρών που θα παραδοθεί τον Μάρτιο του 2016). Οι τέσσερις παραχωρησιούχοι έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (μέσω ΕΣΠΑ) και έχουν εκταμιεύσει σημαντικό κομμάτι αυτής. Επομένως, δεν τίθεται ζήτημα παύσης των έργων, αλλά... ποιος θα κόψει τις κορδέλες. Βέβαια, στο ενδεχόμενο κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ οι τέσσερις κοινοπραξίες δεν αναμένεται να διατηρήσουν την ίδια σχέση με το υπουργείο Υποδομών, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιταχθεί στο μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης.
Στο μεταξύ, μέσα στις επόμενες ημέρες θα πρέπει λογικά να μετατεθεί και πάλι η καταληκτική προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας. Η προθεσμία λήγει στις 20 Ιανουαρίου, δηλαδή λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, στην οποία η σχετική προθεσμία είναι η 3η Φεβρουαρίου. Αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, με την καταληκτική της προθεσμία να έχει έπειτα από πολλές μεταθέσεις τοποθετηθεί στις 17 Φεβρουαρίου.
Ενα μεγάλο ερωτηματικό μπαίνει και για τη νέα γενιά των δημοσίων έργων, τα οποία έχουν ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ. Κατ’ αρχάς για το κυριότερο από αυτά τα έργα, τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, λογικά δεν θα υπάρχει πρόβλημα, ακόμη και στο ενδεχόμενο αλλαγής ηγεσίας. Κι αυτό γιατί πρόκειται για ένα σημαντικό συγκοινωνιακό έργο για την πρωτεύουσα, που κατασκευάζεται ως «κλασικό» δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ (που θα δανειοδοτήσει τα 800 εκατ. από το 1,2 δισ. του έργου) και το νέο ΕΣΠΑ. Η εταιρεία «Αττικό Μετρό» δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει σήμερα την πρώτη φάση της διαδικασίας δημοπράτησης (η οποία θα κρατήσει περίπου ένα έτος), ωστόσο φέρεται προβληματισμένη από τη συγκυρία. Ομοίως, επηρεάζονται και τα υπόλοιπα έργα, όπως το οδικό τμήμα Πάτρας - Πύργου, τα υπολειπόμενα σιδηροδρομικά έργα κ.λπ.
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/798950/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/sthn-katayy3h-elew-eklogwn-ta-dhmosia-erga-toy-neoy-espa
Η προκήρυξη πρόωρων εκλογών και το αποτέλεσμα αυτών δεν αναμένεται να επηρεάσει τα εν εξελίξει έργα στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους: την εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών, την Ιονία Οδό, το υπολειπόμενο τμήμα του Ε65 και την παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα. Εξάλλου –μέχρι στιγμής– τα έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2015 (με την εξαίρεση των σηράγγων της Κλόκοβας που θα παραδοθούν το καλοκαίρι του 2016 και του κόμβου Ρίου στην Κορίνθου - Πατρών που θα παραδοθεί τον Μάρτιο του 2016). Οι τέσσερις παραχωρησιούχοι έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (μέσω ΕΣΠΑ) και έχουν εκταμιεύσει σημαντικό κομμάτι αυτής. Επομένως, δεν τίθεται ζήτημα παύσης των έργων, αλλά... ποιος θα κόψει τις κορδέλες. Βέβαια, στο ενδεχόμενο κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ οι τέσσερις κοινοπραξίες δεν αναμένεται να διατηρήσουν την ίδια σχέση με το υπουργείο Υποδομών, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιταχθεί στο μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης.
Στο μεταξύ, μέσα στις επόμενες ημέρες θα πρέπει λογικά να μετατεθεί και πάλι η καταληκτική προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας. Η προθεσμία λήγει στις 20 Ιανουαρίου, δηλαδή λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, στην οποία η σχετική προθεσμία είναι η 3η Φεβρουαρίου. Αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, με την καταληκτική της προθεσμία να έχει έπειτα από πολλές μεταθέσεις τοποθετηθεί στις 17 Φεβρουαρίου.
Ενα μεγάλο ερωτηματικό μπαίνει και για τη νέα γενιά των δημοσίων έργων, τα οποία έχουν ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ. Κατ’ αρχάς για το κυριότερο από αυτά τα έργα, τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, λογικά δεν θα υπάρχει πρόβλημα, ακόμη και στο ενδεχόμενο αλλαγής ηγεσίας. Κι αυτό γιατί πρόκειται για ένα σημαντικό συγκοινωνιακό έργο για την πρωτεύουσα, που κατασκευάζεται ως «κλασικό» δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ (που θα δανειοδοτήσει τα 800 εκατ. από το 1,2 δισ. του έργου) και το νέο ΕΣΠΑ. Η εταιρεία «Αττικό Μετρό» δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει σήμερα την πρώτη φάση της διαδικασίας δημοπράτησης (η οποία θα κρατήσει περίπου ένα έτος), ωστόσο φέρεται προβληματισμένη από τη συγκυρία. Ομοίως, επηρεάζονται και τα υπόλοιπα έργα, όπως το οδικό τμήμα Πάτρας - Πύργου, τα υπολειπόμενα σιδηροδρομικά έργα κ.λπ.
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/798950/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/sthn-katayy3h-elew-eklogwn-ta-dhmosia-erga-toy-neoy-espa