Ο ενεργειακός τομέας διεκδικεί τη μερίδα του λέοντος, συμμετέχοντας με 20+1 σε σύνολο 42 έργων, που προτείνονται από την κυβέρνηση για ένταξή τους στο «πακέτο Γιούνκερ».
Μεταξύ αυτών ο τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδος - Αλεξανδρούπολης, η ανάπτυξη δικτύων διανομής στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου κ.ά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των 42 έργων που προτείνονται, ανέρχεται σε 5,55 δισ. ευρώ και για να προκριθούν για χρηματοδότηση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, στον βαθμό που το «πακέτο Γιούνκερ» είναι μηχανισμός υποβοήθησης ιδιωτικών έργων. Ο κατάλογος αναρτήθηκε στην Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Εργων, ένα online portal ενημέρωσης δυνητικών επενδυτών και ανακοινώθηκε από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του αντιπροέδρου και βουλευτή της Ν.Δ. Κωστή Χατζηδάκη. Απαντώντας εμμέσως στην κριτική που ασκείται για την καθυστέρηση από την πλευρά της χώρας μας να προτείνει έργα που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του «πακέτου Γιούνκερ», ο κ. Σταθάκης παραδέχθηκε ότι είχε κατατεθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση κατάλογος με 174 έργα συνολικού προϋπολογισμού 41,5 δισ. ευρώ, υποστήριξε ωστόσο ότι επρόκειτο για έργα «που δεν είχαν κανένα βαθμό ωρίμανσης και καμία πιθανότητα υλοποίησης». Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που είναι ο φορέας αξιολόγησης των έργων, από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προταθεί μέχρι σήμερα 200 έργα προϋπολογισμού 76 δισ. ευρώ. Οι εγκρίσεις ωστόσο μέχρι σήμερα διαμορφώνονται στα 10,6 δισ. ευρώ, γεγονός που σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη επιβεβαιώνει ότι η κυβερνητική πρωτοβουλία συνιστά μια προκαταρκτική διαδικασία. Σύμφωνα με τον ίδιο, «η διαδικασία έγκρισης απαιτεί πρωτίστως λειτουργικές τράπεζες και πρόθυμους ιδιώτες επενδυτές. Υπάρχει κίνδυνος χωρίς ικανοποιητική λειτουργία των τραπεζών και εμπιστοσύνη από τις αγορές το “πακέτο Γιούνκερ” να μείνει κενό γράμμα», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας ότι «η κυβέρνηση θα κριθεί και από τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων».
Οπως προκύπτει από τον κατάλογο που κατατέθηκε, εκτός από τα έργα αμιγώς του ενεργειακού τομέα, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων φθάνει τα 2,2 δισ. ευρώ, στην κατηγορία της έρευνας και καινοτομίας περιλαμβάνεται και η αντικατάσταση των κινητήρων των πλοίων ακτοπλοΐας με κινητήρες LNG, το εθνικό ευρυζωνικό σχέδιο για πρόσβαση στο Διαδίκτυο με υψηλής και υπερυψηλής ταχύτητας συνδέσεις, η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων κ.ά. Οπως εξήγησε ο κ. Σταθάκης, η υποβολή και η αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων είναι μια διαδικασία ανοιχτή και ο κατάλογος αυτός θα εμπλουτίζεται. Το υπουργείο προσανατολίζεται στη διαμόρφωση, όπως είπε, δύο «μπουκέτων» έργων, όπως η ανάπτυξη ενός δικτύου μαρινών, και στον εντοπισμό και ομαδοποίηση δημόσιων κτιρίων που χρήζουν ενίσχυσης.
Μεταξύ αυτών ο τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδος - Αλεξανδρούπολης, η ανάπτυξη δικτύων διανομής στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου κ.ά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των 42 έργων που προτείνονται, ανέρχεται σε 5,55 δισ. ευρώ και για να προκριθούν για χρηματοδότηση, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, στον βαθμό που το «πακέτο Γιούνκερ» είναι μηχανισμός υποβοήθησης ιδιωτικών έργων. Ο κατάλογος αναρτήθηκε στην Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Εργων, ένα online portal ενημέρωσης δυνητικών επενδυτών και ανακοινώθηκε από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του αντιπροέδρου και βουλευτή της Ν.Δ. Κωστή Χατζηδάκη. Απαντώντας εμμέσως στην κριτική που ασκείται για την καθυστέρηση από την πλευρά της χώρας μας να προτείνει έργα που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του «πακέτου Γιούνκερ», ο κ. Σταθάκης παραδέχθηκε ότι είχε κατατεθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση κατάλογος με 174 έργα συνολικού προϋπολογισμού 41,5 δισ. ευρώ, υποστήριξε ωστόσο ότι επρόκειτο για έργα «που δεν είχαν κανένα βαθμό ωρίμανσης και καμία πιθανότητα υλοποίησης». Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που είναι ο φορέας αξιολόγησης των έργων, από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προταθεί μέχρι σήμερα 200 έργα προϋπολογισμού 76 δισ. ευρώ. Οι εγκρίσεις ωστόσο μέχρι σήμερα διαμορφώνονται στα 10,6 δισ. ευρώ, γεγονός που σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη επιβεβαιώνει ότι η κυβερνητική πρωτοβουλία συνιστά μια προκαταρκτική διαδικασία. Σύμφωνα με τον ίδιο, «η διαδικασία έγκρισης απαιτεί πρωτίστως λειτουργικές τράπεζες και πρόθυμους ιδιώτες επενδυτές. Υπάρχει κίνδυνος χωρίς ικανοποιητική λειτουργία των τραπεζών και εμπιστοσύνη από τις αγορές το “πακέτο Γιούνκερ” να μείνει κενό γράμμα», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας ότι «η κυβέρνηση θα κριθεί και από τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων».
Οπως προκύπτει από τον κατάλογο που κατατέθηκε, εκτός από τα έργα αμιγώς του ενεργειακού τομέα, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων φθάνει τα 2,2 δισ. ευρώ, στην κατηγορία της έρευνας και καινοτομίας περιλαμβάνεται και η αντικατάσταση των κινητήρων των πλοίων ακτοπλοΐας με κινητήρες LNG, το εθνικό ευρυζωνικό σχέδιο για πρόσβαση στο Διαδίκτυο με υψηλής και υπερυψηλής ταχύτητας συνδέσεις, η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων κ.ά. Οπως εξήγησε ο κ. Σταθάκης, η υποβολή και η αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων είναι μια διαδικασία ανοιχτή και ο κατάλογος αυτός θα εμπλουτίζεται. Το υπουργείο προσανατολίζεται στη διαμόρφωση, όπως είπε, δύο «μπουκέτων» έργων, όπως η ανάπτυξη ενός δικτύου μαρινών, και στον εντοπισμό και ομαδοποίηση δημόσιων κτιρίων που χρήζουν ενίσχυσης.