Με καθυστέρηση πέντε μηνών αναμένεται να «ξεκλειδώσει» η πολυαναμενόμενη διαδικασία δημοπράτησης που θα ανοίξει τον δρόμο υλοποίησης του φιλόδοξου έργου Rethink Athens, για την ανάπλαση των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων.
Με καθυστέρηση πέντε μηνών αναμένεται να «ξεκλειδώσει» η πολυαναμενόμενη διαδικασία δημοπράτησης που θα ανοίξει τον δρόμο υλοποίησης του φιλόδοξου έργου Rethink Athens, για την ανάπλαση των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ενώ η διαδικασία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον περασμένο Απρίλιο, ξεκινώντας τα έργα στο τέλος του 2014, κύκλοι της Αττικό Μετρό δηλώνουν στην «Η» ότι «αναμένουμε πρόσκληση από το υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να καταθέσουμε αίτηση για την έγκριση της χρηματοδότησης», τονίζοντας παράλληλα πως «ακόμη και εάν αύριο πάρουμε την έγκριση του υπουργείου, μπορούμε άμεσα να δημοπρατήσουμε το έργο».
Ο επανασχεδιασμός, που θα μετατρέψει το κέντρο της πρωτεύουσας σε μια σύγχρονη μητρόπολη της Ευρώπης, με δρόμους μεικτής κυκλοφορίας πεζών, ποδηλάτων, τραμ, ταξί και οχημάτων τροφοδοσίας, μεταφέρει χρονικά την έναρξη των εργασιών στις αρχές του 2015, διατηρώντας ωστόσο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου στον αρχικό σχεδιασμό.
Η Αθήνα γίνεται πράσινη
Το φιλόδοξο έργο Rethink Athens επαναφέρει το πράσινο στο κέντρο της Αθήνας, αφού προβλέπει να φυτευθούν επιπλέον 800 δέντρα κατά μήκος της ανάπλασης, ενώ δημιουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο συλλογής υδάτων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το φιλόδοξο έργο Rethink Athens επαναφέρει το πράσινο στο κέντρο της Αθήνας, αφού προβλέπει να φυτευθούν επιπλέον 800 δέντρα κατά μήκος της ανάπλασης, ενώ δημιουργεί το μεγαλύτερο δίκτυο συλλογής υδάτων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το δίκτυο συλλογής υδάτων θα εξοικονομεί περί τα 24 εκατ. λίτρα νερού, δηλαδή όσο χρειάζονται δέκα πισίνες Ολυμπιακών διαστάσεων, ενώ συνολικά θα συλλέγονται περί τα 14 εκατ. λίτρα βρόχινου νερού, στους ειδικούς ταμιευτήρες. Η μεγαλύτερη «δεξαμενή» συλλογής των βρόχινων υδάτων θα βρίσκεται στην πλατεία Δικαιοσύνης, απ' όπου το νερό που θα συλλέγεται καθ' όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου θα εξασφαλίζει αυτονομία έως και 90 ημερών για τις υπηρεσίες καθαριότητας και ποτίσματος του δήμου. Ταυτόχρονα, το έργο πέρα της αισθητικής και πολιτιστικής αναβάθμισης «υπόσχεται» και δημιουργία καλύτερου μικροκλίματος που θα ρίχνει τη θερμοκρασία κατά 2 με 3 βαθμούς Κελσίου στη διάρκεια της θερινής περιόδου.
Οι παρεμβάσεις επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στον δημόσιο χώρο, την οικονομία, την κοινωνία, τον πολιτισμό, και στην αγορά του real estate, καθώς αναθερμαίνεται το αγοραστικό ενδιαφέρον των πολιτών στο κέντρο της Αθήνας. Τα πρώτα στοιχεία των μεσιτικών γραφείων δείχνουν αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος στους δρόμους πλησίον της ανάπλασης.
Αναλυτικότερα, το έργο προβλέπει τον ανασχεδιασμό της πλατείας Ομόνοιας, την επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας. Η ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας, συνολικού προϋπολογισμού ύψους 78,5 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσει καταλύτη της συνολικής ανασυγκρότησης του κέντρου της πρωτεύουσας και της ανάδειξης του μητροπολιτικού της χαρακτήρα. Το προς υλοποίηση έργο αποτελείται από ένα σύνολο έργων, τα οποία χωρίζονται, σύμφωνα με το θεματικό τους αντικείμενο, σε δύο διακριτές ενότητες, οι οποίες θα χρηματοδοτηθούν αντίστοιχα από το ΥΠΕΚΑ με 37,97 εκατ. ευρώ (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη - ΕΠΠΕΡΑΑ) και την Περιφέρεια Αττικής με 40,52 εκατ. ευρώ (μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος - ΠΕΠ Αττικής).
Οι παρεμβάσεις
Οι κυριότερες παρεμβάσεις του έργου αφορούν την επέκταση της γραμμής του τραμ από το Σύνταγμα έως την πλατεία Αιγύπτου, διά μέσου των οδών Αμαλίας, Πανεπιστημίου και Πατησίων, ενώ προβλέπεται ο ανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Σταδίου, καθώς και ανασχεδιασμός της λεωφόρου Αμαλίας και της οδού Πατησίων μέχρι την πλατεία Αιγύπτου, με κριτήριο την προτεραιότητα στον πεζό. Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της επηρεαζόμενης περιοχής και την επίτευξη των στόχων του έργου, ενώ στο ίδιο πλαίσιο απαιτείται και ανασχεδιασμός της δημόσιας συγκοινωνίας, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της πρόσβασης στο κέντρο με δημόσια μέσα μεταφοράς.
Οι κυριότερες παρεμβάσεις του έργου αφορούν την επέκταση της γραμμής του τραμ από το Σύνταγμα έως την πλατεία Αιγύπτου, διά μέσου των οδών Αμαλίας, Πανεπιστημίου και Πατησίων, ενώ προβλέπεται ο ανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Σταδίου, καθώς και ανασχεδιασμός της λεωφόρου Αμαλίας και της οδού Πατησίων μέχρι την πλατεία Αιγύπτου, με κριτήριο την προτεραιότητα στον πεζό. Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της επηρεαζόμενης περιοχής και την επίτευξη των στόχων του έργου, ενώ στο ίδιο πλαίσιο απαιτείται και ανασχεδιασμός της δημόσιας συγκοινωνίας, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της πρόσβασης στο κέντρο με δημόσια μέσα μεταφοράς.
Η πλατεία Ομονοίας, από την οδό Πατησίων έως την οδό 3ης Σεπτεμβρίου, θα γίνει «πράσινη», ώστε το Σύνταγμα και η Ομόνοια να αποτελούν δύο κεντρικές αστικές πλατείες, με την πλατεία Δικαιοσύνης να φιλοξενεί δραστηριότητες σε ένα σκιασμένο προαύλιο με δυνατότητες στάσης και παραμονής. Ο ανασχεδιασμός της οδού Κοραή ως ελεύθερος δημόσιος χώρος, με τη γραμμικότητά του, θα τονίζει την οπτική σύνδεση με την Τριλογία. Η εισαγωγή των υδάτινων στοιχείων θα γίνει στις πλατείες Ομονοίας και Δικαιοσύνης, στην Κοραή και στον χώρο μπροστά από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η διαμόρφωση ενός συνεκτικού δικτύου πρασίνου που θα ενώνει τον δημόσιο χώρο προς κάθε κατεύθυνση, με επίκεντρο την Πανεπιστημίου, στην οποία το πράσινο θα προσδίδει τον χαρακτήρα γραμμικού αστικού πάρκου με επιμέρους πράσινα «αστικά δωμάτια», ενώ προβλέπεται αειφόρος διαχείριση νερών, μέσω της αξιοποίησης ομβρίων, για την άρδευση του πρασίνου.
Δημιουργείται ο μεγαλύτερος ποδηλατόδρομος στο κέντρο της Αθήνας
Με τη δημοπράτηση να βρίσκεται μία ανάσα πριν από την επίσημη ανακοίνωση, εκτός από την πεζοδρόμηση, την κατασκευή του έργου της διαχείρισης του βρόχινου νερού, τις βιοκλιματικές παρεμβάσεις, τον ανασχεδιασμό της πλατείας Ομόνοιας και της πλατείας Δικαιοσύνης, καθώς και την επέκταση του Τραμ ως το Αρχαιολογικό Μουσείο, ένα από τα μεγάλα σχέδια του Rethink Athens, είναι και ο ποδηλατόδρομος που θα δημιουργηθεί. Ο ποδηλάτης, αξιοποιώντας τα μέσα σταθερής τροχιάς, θα μπορεί να χρησιμοποιεί ένα νέο διάδρομο, απαλλαγμένο από αυτοκίνητα, έχοντας την ευκαιρία να ζήσει το κέντρο της Αθήνας από κοντά, αποτελώντας τον μεγαλύτερο σε μήκος ποδηλατόδρομο του Δήμου Αθηναίων.
Με τη δημοπράτηση να βρίσκεται μία ανάσα πριν από την επίσημη ανακοίνωση, εκτός από την πεζοδρόμηση, την κατασκευή του έργου της διαχείρισης του βρόχινου νερού, τις βιοκλιματικές παρεμβάσεις, τον ανασχεδιασμό της πλατείας Ομόνοιας και της πλατείας Δικαιοσύνης, καθώς και την επέκταση του Τραμ ως το Αρχαιολογικό Μουσείο, ένα από τα μεγάλα σχέδια του Rethink Athens, είναι και ο ποδηλατόδρομος που θα δημιουργηθεί. Ο ποδηλάτης, αξιοποιώντας τα μέσα σταθερής τροχιάς, θα μπορεί να χρησιμοποιεί ένα νέο διάδρομο, απαλλαγμένο από αυτοκίνητα, έχοντας την ευκαιρία να ζήσει το κέντρο της Αθήνας από κοντά, αποτελώντας τον μεγαλύτερο σε μήκος ποδηλατόδρομο του Δήμου Αθηναίων.
Πηγή: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=64046682