Δευτέρα 30 Μαρτίου 2015

Το πάρκινγκ των 15 εκατομμυρίων

Υπό κανονικές συνθήκες, η έναρξη λειτουργίας ενός χώρου στάθμευσης δεν αποτελεί σημαντική είδηση. Η περίπτωση όμως του πάρκινγκ της εταιρείας Αττικό Μετρό στον Κεραμεικό είναι μοναδική. Το πάρκινγκ κατασκευάστηκε στον χώρο όπου αρχικά επρόκειτο να γίνει ο σταθμός μετρό του Κεραμεικού, που «μετακινήθηκε» κατά 300 μέτρα εξαιτίας των αρχαιολογικών ευρημάτων. Και πέρασε από «σαράντα κύματα» μέχρι να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει.

Ο νέος χώρος στάθμευσης του μετρό, στη συμβολή της οδού Πειραιώς με την Ιερά Οδό, ξεκίνησε να λειτουργεί στις αρχές Μαρτίου. Διαθέτει πέντε υπόγεια επίπεδα, 2.500 τ.μ. το καθένα, και έχει συνολική χωρητικότητα 274 οχημάτων. Μάλιστα θα λειτουργεί σε 24ωρη βάση (μια σοφή απόφαση με δεδομένο ότι βρίσκεται σε μια περιοχή με πλούσια νυχτερινή ζωή) και με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές: από 2 ευρώ για τους επιβάτες του μετρό (με ένδειξη εισιτηρίου) ή 3 ευρώ για τους υπόλοιπους το διάστημα 6 π.μ. με 9 μ.μ., έως 5 ευρώ για το διάστημα 9 μ.μ. - 6 π.μ. Στην επιφάνειά του δημιουργήθηκε πάρκο 9 στρεμμάτων που «επεστράφη» στον Δήμο Αθηναίων, στον οποίο ανήκε αρχικά το οικόπεδο. Ο σταθμός είναι έτοιμος εδώ και λίγα χρόνια, αλλά για άγνωστο λόγο δεν αποφασιζόταν η λειτουργία του πάρκινγκ.


Οι ανασκαφές

Η ιστορία του όμως είναι... μάλλον ασυνήθιστη. Η δημιουργία χώρου στάθμευσης προέκυψε ως... λύση ανάγκης, για να μη χαθούν ευρωπαϊκοί πόροι. Στη θέση αυτή επρόκειτο, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό (της δεκαετίας του ’80), να κατασκευαστεί ο σταθμός μετρό Κεραμεικού (αντί της σημερινής του θέσης στο Γκάζι). Οι ανασκαφές ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1992 και προέβλεπαν έρευνες μόνο στις θέσεις των σταθμών και στα φρέατα εξαερισμού, καθώς η σήραγγα διέρχεται σε βάθος 20 μέτρων, πολύ βαθύτερα από τα αρχαιολογικά στρώματα της Αθήνας. Οι αρχαιολόγοι είχαν εκφράσει πολλές αντιρρήσεις για τη θέση του σταθμού, λόγω της γειτνίασής του με τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού.

Οι αρχαιολόγοι είχαν δίκιο. Οι ανασκαφές διήρκεσαν πέντε χρόνια και έφεραν στο φως το δυτικό άκρο του αρχαίου νεκροταφείου. Ως αποτέλεσμα, ξεκίνησε μεγάλος αγώνας για την αλλαγή χωροθέτησης του σταθμού (η υπόθεση είχε φθάσει μέχρι το Ευρωκοινοβούλιο). Το 1997 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε τέλος στη διαφωνία, απαγορεύοντας τη διέλευση της σήραγγας του μετρό κάτω από τον Κεραμεικό. Εν τω μεταξύ, όμως, η εταιρεία Αττικό Μετρό είχε ξεκινήσει την κατασκευή του σταθμού, έχοντας ολοκληρώσει το κέλυφος, με κόστος περίπου 5,8 εκατομμύρια ευρώ.

Διαγωνισμός το 2007

Ο σταθμός επαναχωροθετήθηκε σε απόσταση 300 μέτρων, στο Γκάζι. Παράλληλα όμως, προκειμένου να μη χαθούν τα ευρωπαϊκά κονδύλια, έπρεπε να βρεθεί μια λύση για το εγκαταλελειμμένο κέλυφος του σταθμού, η οποία να είναι σχετική με τη λειτουργία του μετρό. Τελικά επελέγη η δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ και το 2007 προκηρύχθηκε διαγωνισμός, με προϋπολογισμό 8,3 εκατομμύρια ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2009.

Εν τω μεταξύ όμως, λόγω της πολύχρονης εγκατάλειψης, ο «λάκκος» είχε μετατραπεί... σε πισίνα. Αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν συν τω χρόνω προβλήματα στη στατικότητα του κελύφους του σταθμού, μέσα στο οποίο θα κατασκευαζόταν το πενταώροφο υπόγειο πάρκινγκ. Ο κατασκευαστής έκανε επιπρόσθετες εργασίες, με συνέπεια ο προϋπολογισμός του έργου να ανεβεί κατά 978 χιλιάδες ευρώ. Ομως ο κατασκευαστής, εκτιμώντας ότι τα έξοδά του ήταν περισσότερα, προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, που του επιδίκασε φέτος επιπλέον 419.000 ευρώ. Επομένως, αν συνυπολογιστούν και τα 5,8 εκατομμύρια ευρώ που είχαν δαπανηθεί για την κατασκευή του κελύφους του σταθμού, το κόστος του υπόγειου χώρου στάθμευσης υπερβαίνει τα 15,8 εκατομμύρια ευρώ (όταν λ.χ. το υπόγειο πάρκινγκ στον σταθμό Συγγρού-Φιξ κόστισε 13,2 εκατ. ευρώ με τις διπλάσιες -642- θέσεις). Οταν λοιπόν αφήσετε το αυτοκίνητό σας στον συγκεκριμένο σταθμό, θυμηθείτε ότι η θέση που για λίγο καταλάβατε κόστισε στο κράτος 57.400 ευρώ...
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/808789/article/epikairothta/ellada/to-parkingk-twn-15-ekatommyriwn