Παρασκευή, 13 Μαρτίου 2015

Εγκρίθηκε το «πακέτο» Γιουνκέρ ύψους 315 δισ. για τις επενδύσεις

Ενα νέο λιμάνι στην Ιρλανδία, μια υπερταχεία μεταξύ Εσθονίας, Λιθουανίας, Πολωνίας και Λεττονίας και η ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων στη Γαλλία είναι κάποια από τα 2.000 υποψήφια επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί από τα 29 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης για να αποσπάσουν ένα κομμάτι των 315 δισ. ευρώ του νεοσύστατου Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI). Ετσι η πρόταση του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ, πλησιάζει όλο και περισσότερο στην υλοποίησή της. Μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους αναμένεται να δοθεί το πράσινο φως για την έγκριση των πρώτων προγραμμάτων.


Χθες, οι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν στις λεπτομέρειες για τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων. Ομως, για να τεθεί σε ισχύ είναι απαραίτητη η έγκριση των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Το σχέδιο αυτό είναι η απάντηση που χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε το βασικό πρόβλημα στην ευρωπαϊκή οικονομία: την έλλειψη επενδύσεων» δήλωσε ο επίτροπος Οικονομικών, Πιερ Μοσκοβισί. Τόνισε, επίσης, πως οι επενδύσεις έχουν υποχωρήσει κατά 15% με 20% από το 2008.

Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων ή EFSI είναι σχεδιασμένο σε τετραετή ορίζοντα και στοχεύει στη χρηματοδότηση μεγαλύτερων και πιο ριψοκίνδυνων προγραμμάτων σαν την κατασκευή αεροδρομίων ή σιδηροδρόμων. Εχουν εκφραστεί, ωστόσο, επιφυλάξεις για τη χρηματοδότηση αυτών των επενδυτικών σχεδίων επειδή οι Βρυξέλλες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα τοποθετήσουν μόνον 21 δισ. ευρώ, με στόχο να καλυφθούν τα υπόλοιπα των 315 δισ. ευρώ από ιδιώτες επενδυτές. Κίνητρο για τους ιδιώτες επενδυτές θα είναι οι εγγυήσεις της Ε.Ε στο ενδεχόμενο των πρώτων οικονομικών ζημιών. Από τα 21 δισ. ευρώ, τα 16 δισ. θα προέλθουν από πόρους της Ε.Ε και τα 5 δισ. από την ΕΤΕπ. Εν συνεχεία, η ΕΤΕπ πρόκειται να τριπλασιάσει το συνολικό ποσό μέσω μόχλευσης και να το διαθέσει ως τίτλο επένδυσης σε ιδιώτες επενδυτές, σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δοθεί στη δημοσιότητα από τον Νοέμβριο του 2014. Δεν είναι βέβαιο, όμως, πόσα ιδιωτικά κεφάλαια θα προσελκύσει το EFSI.

Μια από τις ιδέες που δεν υλοποιήθηκαν ήταν η εκ των προτέρων δέσμευση κεφαλαίων από τους προϋπολογισμούς των κρατών-μελών, με τον κ. Γιουνκέρ να επιμένει ότι οι δαπάνες αυτές δεν θα συμπεριληφθούν στο δημοσιονομικό έλλειμμα ή το χρέος τους. Αντί αυτού, η Γαλλία, η Ισπανία και η Γερμανία προτίμησαν να χρηματοδοτήσουν επενδυτικά σχέδια μέσω των εγχώριων τραπεζών ανάπτυξης εάν αφορούν τις οικονομίες τους. Η Ιταλία υποσχέθηκε, ειδικότερα, συνεισφορά 8 δισ. ευρώ εάν επιλεγούν επενδυτικά σχέδια για την ίδια τη χώρα. Επιπροσθέτως, όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο Reuters, ορισμένοι αξιωματούχοι της Ε.Ε έχουν εκφράσει φόβους για μεγαλύτερη εύνοια σε χώρες της δυτικής Ευρώπης αντί του ανατολικού τμήματος όπου οι οικονομίες είναι φτωχότερες.

Την εποπτεία του EFSI θα αναλάβει επιτροπή με μέλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΤΕπ, ενώ οκταμελής επιτροπή θα επιλέγει τα επενδυτικά σχέδια. Η λίστα των 2.000 υποψήφιων σχεδίων, συνολικής αξίας 1,3 τρισ. ευρώ, υποβλήθηκε τον Δεκέμβριο, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης ευρυζωνικών δικτύων στην Ισπανία και της αναπαλαίωσης κτιρίων στην Ολλανδία. Η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών ταχυτήτων μεταξύ Εσθονίας, Λιθουανίας, Πολωνίας και Λεττονίας εκτιμάται στα 4,5 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters.
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/806847/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/egkri8hke-to-paketo-gioynker-yyoys-315-dis-gia-tis-ependyseis