Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου 2014

Τι αλλάζει στις αναθέσεις έργων - Γιατί αντιδρούν οι μικροί και μεσαίοι εργολάβοι

Tριγμούς προκαλεί στους κόλπους των μικρών και μεσαίων εργολάβων η απόφαση του υπουργείου Υποδομών να καταργήσει τα κατώτατα όρια με τα οποία συμμετέχουν στα δημόσια έργα οι εργοληπτικές εταιρείες μέλη του ΜΕΕΠ, διατηρώντας προσωρινά αμετάβλητα τα ανώτατα όρια των μεγάλων και ισχυρών εργολάβων μέχρι να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό διάταγμα που εκπονεί η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων.

Χθες σε συνάντηση που είχε με συμβούλους του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη και  υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου η Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ) στο πλαίσιο της άτυπής διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει με τον τεχνικό κόσμο το υπουργείο, διατυπώθηκαν οι πρώτες γκρίνιες καθώς η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο ανάθεσης των έργων. Οι μικρές τεχνικές εταιρείες πιέζουν ώστε να μην υπάρξει πλήρης κατάργηση των κατώτερων ορίων υποστηρίζοντας ότι η κοινοτική εφαρμογή δεν έχει όρια για έργα από 5.186.000 ευρώ και πάνω. Επισημαίνουν μάλιστα ότι για να στηριχθούν οι μικρές και ατομικές επιχειρήσεις από τον άκρατο ανταγωνισμό των μεγάλων, το όριο αυτό θα μπορούσε να πέσει ακόμη και στα 2 έως 3 εκ. ευρώ.
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ κ. Γιώργος Ρωμοσιός ζήτησε να  παραμείνουν τα Μητρώα (ΜΕΕΠ) και οι κατηγορίες έργων, όπως υφίστανται, υποστηρίζοντας ότι «δεν προκύπτει για μνημονιακή υποχρέωση αλλαγής του υφιστάμενου πλαισίου παραγωγής των δημοσίων έργων, το οποίο είναι λειτουργικό και πλήρως ρυθμισμένο». H ΠΕΔΜΕΔΕ θα προσκομίσει σύντομα τεκμηριωμένη γνωμοδότηση από έγκριτο νομικό που θα θεμελιώνει το ορθό του αιτήματος της  για νομοθετική ρύθμιση και διατήρηση  του συστήματος των τάξεων του ΜΕΕΠ, για συμμετοχή σε δημοπρασίες, με προϋπολογισμό κάτω των ορίων της κοινοτικής οδηγίας (5.186.000 ευρώ).
Σήμερα οι τεχνικές εταιρείες κατεβαίνουν στην αρένα των έργων ανάλογα με την κατάταξή τους στο ΜΕΕΠ. Εγγράφονται στο μητρώο εργοληπτών και κατηγοριοποιούνται σε επτά επιμέρους τάξεις, με βάση το εργοληπτικό πτυχίο της κάθε εταιρείας. Κάθε τάξη αντιστοιχεί σε κατώτατα και ανώτατα όρια προϋπολογισμού. Επομένως, κάθε εταιρεία μπορεί να συμμετέχει σε συγκεκριμένους διαγωνισμούς με βάση το εργοληπτικό της πτυχίο. Για παράδειγμα, για την Α1 τάξη ανώτατο όριο είναι τα 150.000 ευρώ, για την Α2 τα 500.000 ευρώ, για την 1η τάξη το 1.250.000 ευρώ, για την 2η τάξη 2.500.000 ευρώ, την 3η τάξη 5.000.000 ευρώ, την 4η τάξη 10.000.000 ευρώ, την 5η τάξη 30.000.000 ευρώ, την 6η τάξη 55.000.000 ευρώ ενώ για την 7η τάξη δεν τίθεται ανώτατο όριο.
Ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης προχώρησε τον περασμένο  Ιούλιο σε νομοθετική ρύθμιση με σκοπό να κλείσει μία εκκρεμότητα  με την ΕΕ για το θέμα.  Πρόκειται για την προσπάθεια της χώρας να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της ΕΕ στην οποία είχαν φτάσει προ τριετίας σχετικές καταγγελίες από την «Σιδηροδρομικά Έργα ΑΕ» μια εταιρεία 6ης τάξης με έδρα την Θεσσαλονίκη. Πρόσφατα, εναντίον της Ελλάδας υπήρξε αιτιολογημένη γνώμη και αντίστοιχα προειδοποιητική επιστολή, σύμφωνα με την οποία οι αιτίες αποκλεισμού εργοληπτικών επιχειρήσεων από δημοπρασίες δημοσίων έργων με βάση τα κατώτατα όρια δεν συμβιβάζονται ούτε με τις αρχές της ΕΕ ούτε με τις αποφάσεις του ΔΕΕ. “Η ύπαρξη κατώτερων ορίων και συνεπώς ο αποκλεισμός των εταιρειών με βάση αυτά παραβιάζει τις θεμελιώδεις αρχές του δικαίου της ΕΕ περί διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και αναλογικότητας”. Η απόφαση επεκτείνεται στους περιορισμούς που θέτει η ελληνική νομοθεσία και στους μελετητές. Στην πραγματικότητα όμως οι εργοληπτικές εταιρείες, ελάχιστα εμποδίζονταν από το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο προσαρμόστηκαν εύκολα συστήνοντας θυγατρικές εταιρείες προκειμένου να “χτυπούν” και μικρότερα έργα.
Για την ΠΕΔΜΕΔΕ πάντως αιτία πολέμου αποτελεί και η σκέψη του υπουργείου να καταργήσει και την κατηγοριοποίηση των έργων. Σήμερα, υπάρχουν έξι κύριες κατηγορίες με τις οποίες συμμετέχουν στους διαγωνισμούς ανάλογα με το μέγεθος και την εμπειρία τους (οικοδομικά έργα, έργα οδοποιίας, υδραυλικά έργα, ηλεκτρομηχανολογικά, βιομηχανικά και ενεργειακά). Σύμφωνα με τον κ. Ρωμοσιό σύμβουλος του υπουργού έκανε λόγο χθες για κατάργησή τους με την δημιουργία 46 συνολικά κατηγοριών. «Έτσι όμως διαλύεται ο τεχνικός κόσμος.
Αναρωτιόμαστε θα ξεχωρίσουν την ύδρευση από την αποχέτευση;» σημειώνει ο Πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ μιλώντας στο Newmoney. «Περιορίζουν αφάνταστα τον ανταγωνισμό, εξαφανίζουν την έννοια του γενικού εργολάβου και οδηγούν σε «φωτογραφικές» επιλογές αναδόχων, αφού ως γνωστό την τελευταία πενταετία λίγες σχετικά εργοληπτικές επιχειρήσεις είχαν την «ευκαιρία» να εκτελέσουν δημόσια έργα», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η ΠΕΔΜΕΔΕ.
Πηγή: Τι αλλάζει στις αναθέσεις έργων - Γιατί αντιδρούν οι μικροί και μεσαίοι εργολάβοι | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/65760/ti-allazei-stis-anatheseis-ergon-giati-antidroyn-oi-mikroi-kai-mesaioi-ergolavoi#ixzz3E7JS43Ag