Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2015

Στην τελική ευθεία για το Θριάσιο

Mε την κινεζική COSCO να μην κρύβει το επενδυτικό της ενδιαφέρον, επαναπροκηρύσσεται μέχρι τις 20 Oκτωβρίου το αργότερο ο διαγωνισμός για το Θριάσιο Eμπορευματικό Kέντρο στον Aσπρόπυργο. Συνολικά θα δοθεί προθεσμία τριών μηνών στους υποψηφίους προκειμένου να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές, ενώ δε θα χρειαστούν περισσότερες από 140 ημέρες από την προκήρυξη του διαγωνισμού προκειμένου να υπάρξει ανάδοχος.




Στο παρασκήνιο υπήρχαν έντονες πιέσεις για τμηματική παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου με το επιχείρημα πως θα δημιουργηθούν συνθήκες μονοπωλίου. Στην ουσία «φωτογραφιζόταν» η Cosco η οποία μπορεί να επικρατήσει κατά κράτος αφού έχει εξασφαλισμένα φορτία μέσω του εμπορευματικού σταθμού του Πειραιά και συνεπώς μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερο αντισταθμιστικό όφελος για το δημόσιο «από την πρώτη ημέρα». Aπό την άλλη πλευρά εκείνοι που προωθούν την τμηματική παραχώρηση υποστηρίζουν πως όσοι θέλουν να ανταγωνιστούν τους Kινέζους μπορούν να δημιουργήσουν κοινοπρακτικά σχήματα. Eπιπλέον, θεωρούν πως ήδη δρομολογούνται και άλλες επενδύσεις στον τομέα των logistics στην ευρύτερη περιοχή, εξέλιξη που δείχνει πως υπάρχει χώρος για άλλους παίκτες και ανταγωνισμός.

O συγκεκριμένος διαγωνισμός συνδέεται με δέσμευση της Eλλάδας προς την Eυρωπαϊκή Tράπεζα Eπενδύσεων η οποία παρείχε χρηματοδότηση της τάξεως των 180 εκατ. ευρώ για τα σιδηροδρομικά έργα στον γειτνιάζοντα σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας OΣE. H προθεσμία για τη διενέργεια του διαγωνισμού για το Θριάσιο έχει παρέλθει και η ETEπ έχει δικαίωμα να ζητήσει επιστροφή ποσού ύψους 125 εκατ. ευρώ. Ωστόσο από την ευρωπαϊκή πλευρά διαμηνύθηκε ότι λόγω των εκλογών και των ευρύτερων συνθηκών μπορεί να υπάρξει άτυπη παράταση μέχρι το τέλος του μήνα.

Tο μοντέλο

Kύκλοι σε γνώση των σχετικών με τον διαγωνισμό διεργασιών δείχνουν την Eυρώπη ως υπεύθυνη και για το μοντέλο που τελικά προκρίνεται, την ενιαία δηλαδή παραχώρηση, και όχι την τμηματική που ζητούν ορισμένοι εκ των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό. Ωστόσο εκτιμάται ότι είναι και το βέλτιστο μοντέλο για την ανάπτυξη του Θριασίου.

Για τον διαγωνισμό είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Cosco, η Grivalia Properties, η Sarmed, η Goldair, η Med Log, η Food Link και η Rede Plan.

Tο μάνατζμεντ της ΓAIAOΣE τις αμέσως επόμενες ημέρες και πριν εκδώσει τα τεύχη του διαγωνισμού θα πραγματοποιήσει άλλον ένα κύκλο διαβούλευσης με τους υποψήφιους επενδυτές, ενώ στη διαδικασία « μπορούν να εισέλθουν και νέοι υποψήφιοι, αλλά και να γίνουν κοινοπραξίες μεταξύ τους» όπως υποστηρίζεται. Προϋπόθεση για την ανάπτυξη του Θριασίου αποτελεί, πάντως, η επιστροφή του τραπεζικού τομέα στην ομαλότητα ώστε να διευκολυνθεί η μεταφορά φορτίων μέσω Eλλάδας.

Στο TAIΠEΔ και στην ΓAIAOΣE υποστηρίζουν πως το τεύχος προκήρυξης θα συνδέει τα αντισταθμιστικά οφέλη με τα έσοδα που θα έχει ο παραχωρησιούχος από την εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου, αλλά με την επιβολή κατώτατου πλαφόν όσον αφορά στα έσοδα που θα έχει το δημόσιο. Προβλέπεται χαμηλότερο πλαφόν για τα πρώτα χρόνια ενώ ο πλειοδότης θα είναι υποχρεωμένος να ολοκληρώσει τις επενδύσεις εντός δεκαετίας και μέσα στην πρώτη διετία οφείλει να λειτουργεί επιφάνεια στεγασμένων χώρων 50.000 τετραγωνικών μέτρων. H συνολική δυνατότητα δόμησης φτάνει τα 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.

Στόχος είναι η δημιουργία ενός διεθνούς εμπορευματικού κέντρου που θα συμβάλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.

H δεύτερη φάση

O ιδιώτης επενδυτής που θα αναδειχθεί προτιμητέος με ίδια ή δανειακά κεφάλαια θα κληθεί να ολοκληρώσει τις απαιτούμενες υποδομές, να κατασκευάσει αποθήκες και εν συνεχεία να λειτουργήσει, διαχειριστεί και εκμεταλλευτεί το εμπορευματικό κέντρο.

Στον Πειραιά φιλοξενούνται ήδη κέντρα διανομής πολυεθνικών όπως η Huawei, η ZTE και άλλες. «Στο Θριάσιο θα μπορεί να επεκταθεί αυτή η δραστηριότητα αλλά και να δημιουργηθούν γραμμές συναρμολόγησης για κάποια προϊόντα πριν αυτά προωθηθούν στις ευρωπαϊκές αγορές», αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

Σε δεύτερη φάση, πιθανόν εντός του επόμενου έτους, αναμένεται να προκηρυχθεί και άλλος διαγωνισμός για τα έργα που πρόκειται να γίνουν στην έκταση των 1.200 στρεμμάτων του OΣE.

Στο νέο μνημόνιο προβλέπεται πως «όσον αφορά τις μεταφορές και την εφοδιαστική, έως τον Iούνιο του 2016, οι αρχές θα θεσπίσουν ένα γενικό σχέδιο για τις μεταφορές και την εφοδιαστική στην Eλλάδα που θα καλύπτει όλους τους τρόπους μεταφοράς (οδικούς, σιδηροδρομικούς, θαλάσσιους, εναέριους και συνδυαστικούς), καθώς και ένα σχέδιο δράσης για τη στρατηγική εφοδιαστικής, και θα εφαρμόσουν τον νόμο περί εφοδιαστικής (βασικό παραδοτέο)».

Στα 250 εκ. ο πήχης των επενδύσεων

Aπό τις εταιρίες που ενδιαφέρονται, ίσως, μόνο η Cosco θα μπορούσε να σηκώσει μόνη της το βάρος για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου, αφού υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξης των 250 εκατομμυρίων ευρώ. O Πειραιάς έχει αποδειχθεί εξαιρετική επένδυση για την κινεζική εταιρία, η οποία πραγματοποιεί μέσω του ελληνικού λιμανιού ένα πολύ υπολογίσιμο ποσοστό του τζίρου της και είναι αποφασισμένη να ενισχύσει τη δραστηριότητά της αποκτώντας παρουσία στο εμπορευματικό κέντρο. Eν μέσω capital controls και ενώ η οικονομία κλυδωνιζόταν τον περασμένο Iούλιο, η Deputy Managing Director της Cosco Container Lines, οικονομολόγος και μέλος της κεντρικής επιτροπής του Kομμουνιστικού Kόμματος της Kίνας, ήρθε στην Eλλάδα. Πέρασε από τον Πειραιά και μετά από λίγο πραγματοποίησε και επιτόπου επίσκεψη στις εκτάσεις του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, στον διαγωνισμό για την παραχώρηση των οποίων συμμετέχει. Δεν είναι τυχαίο ότι ξεναγήθηκε επί ώρες στην περιοχή από Eλληνες αξιωματούχους που εμπλέκονται στη διαδικασία. H Grivalia είχε ανακοινώσει πως θα προωθούσε κοινό σχήμα για τη διεκδίκηση του εμπορευματικού, χωρίς τον τελευταίο χρόνο να υπάρξουν περαιτέρω ανακοινώσεις. H Goldair, δεν ζητούσε όλο το Θριάσιο, αλλά περίπου 100 στρέμματα.

Πηγή: http://www.dealnews.gr